Deník

[7. - 12.den] [13. - 18.den] [19. - 24.den] [25. - 31.den].

1.den (3.7.) - Praha, Hamburg, København

Dle plánu jsme stihli odjezd vlakem v 8:44 z hlavního nádraží směr Hamburg Hbf. Batohy byly poměrně těžké a byli jsme rádi, že jsme je ve vlaku sundali. Celkem s napětím očekáváme jak s nimi budeme válčit na drsném severu. Jsou 21,5 a 29,5 kg těžké.
    Přejezd hranic proběhl OK, jen jeden český celník měl trošku problémy při porovnávání Štěpánovy 8 let staré fotky v pasu se skutečností. Do Hamburgu jsme přijeli načas, dali batohy do úschovny (2€/kus) a jeli jsme se podívat na přístav.
    V 19:28 nám jel vlak dál do København, sice v 19:24 nebylo o vlaku ani vidu ani slechu, přesto se vyrazilo načas. Místenky jsme schytali přímo u dětského koutku, kde řádili tři malé příšery, pro nás dva tímto způsobem a rodičovským citem nepoznamenané, to bylo utrpení. Abychom se nenudili, přišla si prohlédnout naše batohy dánská kontrola. Na náš vkus to vzali zbytečně detailně, ale mohlo být hůř. Alespoň jsme si zopákli balení :o)
    Na trajektu jsme vyběhli na palubu, pokoukali a šli jsme zpátky do vlaku, aby nám náhodou neujel.

FOTKY

2.den (4.7.) - København, Malmö, Stockholm

V København jsme vystoupili přesně o půlnoci. Úschovna fungovala od 05:30 – 01:00, takže jsme ji nemohli využít a noční prohlídka København se proto nekonala.
    Vlak z Malmö do Stockholmu jel až v 06:14, takže z København nebylo kam spěchat. Sedli jsme si na lavičky a vydrželi do zavírací doby haly – do 02:00.
     Ve 02:20 jsme jeli přes Øresundbro do Malmö. Příplatek za noční spoj byl 40,- DKK/osobu. Čas od 03:00 do 05:00 jsme strávili na venkovní lavičce na nádraží a v 05:00 jsme se přesunuli do tepla haly. V 06:14 jsme vyrazili vlakem X2000 směr Stockholm. Příplatek stál 50,- SEK/osobu.
     Počasí vypadalo slibně, ale celých 6 hodin, které jsme strávili ve Stockholmu propršelo. Viděli jsme radnici, přístav a centrum. Batohy jsme měli v úschovných boxech. Jeden přišel na 35,- SEK.
     V 17:00 jsme konečně opustili civilizaci a zamíříli do přírody, směr NP Abisko. Čekalo nás 19 hodin ve vlaku, který byl nejhorší co jsme zatím viděli.

FOTKY

3.den (5.7.) - NP Abisko

Noc proběhla normálně, prostě jako noc ve vlaku. Venku je zataženo, občas zaprší.
Do stanice Abisko Turistation jsme přijeli bez zpoždění. V informačním centru jsme šli na 30 minut na Internet (10,- SEK), koupili 0,5 Coca-Colu (15,- SEK) a telefonní kartu na 30 jednotek (35,- SEK). Zjistili jsme, že telefonní Karta X, nabízená Českým Telecomem, je ve Skandinávii prakticky skoro nepoužitelná.
    Odpoledne jsme vyrazili po cestě Kungsleden směr Abiskoujaure. Cesta začíná vstupní bránou, kde se lidé zapisují do „knihy návštěv“. Téměř na začátku je odbočka k mostu, ze kterého je nádherný výhled na řeku Abiskjokke. Potkávali jsme dost turistů, kteří jsou ubytováni přímo v Abisku, protože nebyli obtěžkáni jako my. Od začátku cesty poprchávalo, ale kolem 17té hodiny déšť zesílil a my hledali místo pro stan. Stanovat se tu nesmí všude a proto jsme hledali poměrně dlouho. Nakonec jsme stan postavili u řeky, kde bylo ohniště a kus rovné plochy. Znaveni po dnech strávených ve vlacích a nádražních halách jsme brzo usnuli. K večeři jsme zlikvidovali jediné dvě konzervy guláše, co jsme s sebou nesli. Stále pršelo. Dost rychle jsme opět usnuli.

FOTKY

4.den (6.7.) - NP Abisko

Probudili jsme se po 10ti hodinách spánku (asi jsme byli unavení víc, než jsme si mysleli). Nasnídali jsme se, zapakovali a v 10:00 jsme vyrazili na cestu k jezeru Abiskojaure. Cesta byla opravdu královská, vedla po dřevěných chodníčcích, dalo se sejít z cesty a pokochat se krásnými peřejemi a všude byl výhled na překrásnou krajinu. Po čtyřech hodinách jsme došli na konec jezera Abiskojaure, kde jsme jen pojedli, odpočinuli si a vyrazili zase zpět. Na Kungsleden se nesmí nikde stanovat, až na určená místa, ale ono to taky dost dobře nejde, takže jsme se vrátili na původní místo u řeky. Celý den se povedl, bylo pod mrakem, 16°C a hlavně nepršelo. Ušli jsme asi 18 km. Zalehli jsme ve 22:00.

5.den (7.7.) - Abisko, Narvik

Probudili jsme se v 05:00, svítilo sluníčko, pak jsme zas usnuli. V 9:00 už zas pršelo. Než jsme se ale vyhrabali ze stanu, začaly se mraky trhat a dokonce vylezlo i sluníčko. Vydali jsme se na cestu zpět do Abisko Turistn. V 11:30 jsme vyšli. Jelikož jsme podstatnou část trasy zvládli předešlého dne, čekala nás opravdu jen procházka (asi 4 km). V Abisko Turistn. jsme si dopřáli 0,5 l Coca-Coly (18,- SEK), zavolali jsme domů a šli jsme na nádraží, kde jsme usušili stan a některé věci. Vlak do Narviku v 15:49 přijel jen se 4-minutovým zpožděním, vypadal podstatně lépe než ten, kterým jsme ze Stockholmu přijeli my. Z vlaku byl krásný výhled na jezero Torneträsk a skalní bránu Abiska.
    V Narviku jsme vystoupili sice s menším zpožděním, leč nadšeni úžasnou jízdou vlakem nad krásnými scenériemi. Hranice mezi Švédskem a Norskem se pozná pouze podle dvou vedle sebe namalovaných vlajek v tunelu. V Narviku jsou úschovné boxy za 25,- NOKů, ale ty jsme nevyužili. Navštívili jsme Info centrum, kde jsme dostali mapku města a zeptali se na trajekt na Lofoty. Podívali jsme se do přístavu a našli místo odjezdu trajektu. Místo pro stan jsme našli na pahorku kousek od nádraží (směr na kemp). Jeden stan už tam také stál a večer přibyl ještě jeden.

FOTKY

6.den (8.7.) - Narvik, trajekt Narvik-Svolvær, Lofoten, Vesterålen

Probudilo nás sluníčko asi v 6:30. Konečně jsme jednou zabalili úplně suchý stan! Nejdříve jsme nakoupili v RIMI chleba (5,- NOK), rajčata a Colu a pak se šli podívat na místní kostel a na 12:00 jsme šli (asi 1km do příšerného kopce) ke kabinové lanovce, která nás za 85,- NOK/osobu vyvezla na překrásnou vyhlídku – tam jsme vyfotili co se dalo, bylo tam skutečně nádherně, a sjeli zas dolů.
    V 15:00 nám měl jet trajekt, takže jsme koupili jen pár pohledů a na poště známky, neodolali jsme ani jahodám co prodávali u stánku na chodníku (27,- NOK) a šli do přístavu. Už ve 14:00 byl trajekt na místě, tak jsme se rovnou nalodili. Na palubě jsme poobědvali (do té doby jsme to nestihli) chleba s paštikou a v 15:00 byl odjezd. Do té doby plná paluba se vyprázdnila, protože začalo silně foukat. V podpalubí jsme zaplatili za cestu 150,- NOK/osobu, jinak bez Inter Railu je cena 300,- NOK/osobu, což je tedy síla. Na palubu jsme chodili jen fotit a to docela často, protože je stále na co koukat. Loď několikrát stavila u různých ostrovů, vše bylo nádherné, fotit byla radost. Do Svolværu jsme dorazili načas v 18:30. Autobus do Sortlandu nám měl jet ve 22:00 a tak jsme obhlídli přístav, koupili ještě nějaké pohledy, najedli se a šli zkusit stopa – no těžko říct, ale po prvním pokusu se nám zdálo, že cestování stopem asi není úplně to ono. Ve 22:00 jsme nasedli do autobusu. S Inter Railem máme jakousi slevu takže platíme 86,- NOK/osobu. Na to, že bus jede kus i trajektem je to relativně slušná cena. Ve 23:55 jsme byli v Sortlandu.